
66  RJR 35  August  2015

By Reg Rumney

20 YEARS 
OF CHANGES  
in media ownership

In reviewing the transformation 
of the news media in South 
Africa over the last 20 years,  
you might be tempted to think 
that nothing has changed.



2015  August  RJR 35  67

Public perceptions have clearly not kept up 
with the changes in the media landscape. 
Recently the deputy director general of 

the SA Communist Party Jeremy Cronin discerned 
the influence of mining industry ownership on the 
ideological approach of the Times Media Group, 
unaware that the mining industry no longer has a 
major stake in any print group.

Superficially, four big print media groups still 
dominate the media business, and the SABC still 
dominates the broadcast landscape. However, 
the differences between media ownership when 
democracy dawned in 1994 and now are greater than 
the similarities.

For a start, the SABC no longer has a state-
guaranteed monopoly over television and radio 
broadcasting. The most visible change is the presence 
on our screens not only of a free-to-air channel, e.tv, 
but also several non-commercial, community TV 
channels, such as Soweto TV. 

Another visible sign of the change is the 
mushrooming of satellite dishes throughout South 
Africa in rich and poor suburbs alike. Naspers-owned 
DSTV has provided real competition to the free-to-
air TV services, and enlarged the choice of channels 
massively, while proving to be a virtual monopoly in 
pay-TV. 

The most audible proof of change is the rich 
choice urbanites have when they turn the dial on 
their radio stations. Whereas in 1994 Radio 702 was 
the only alternative source of South African radio 
news, views, current affairs and entertainment, 
listeners now have a range of commercial stations, 
some privatised from the SABC post-1994, some 
newly created.

Again, it could be argued that change has not 
gone far enough. While a listener in Johannesburg 
has an embarrassment of riches in radio, a listener 
choice in the rural Eastern Cape is by comparison 
lean, mainly SABC stations, with most news supplied 
by a centralised pool of journalists, one commercial 
radio station, and community radio stations of 
variable quality.

While local stations have flourished, the national 
stations remain the preserve of the SABC. The SABC 
still operates the only big, national indigenous-

language radio stations.
In the print media, the continued presence of 

four big groups, Independent News and Media SA, 
the Times Media Group, Caxton-CTP and Naspers’ 
Media 24, belies the monumental shift from 1994, 
caused by the concurrence of a change in reading 
habits and a shift in advertising revenue. 

In 1994, the Big Four were Nasionale Pers, 
Perskor, Times Media Ltd, and the Independent 
Group (formerly the Argus). All were listed on the 
JSE. The JSE media sector now has three companies, 
AME with a market capitalisation of less than 
R1-billion, Caxton with a market capitalisation of 
around R8-billion, and Naspers, which at the time of 
writing had a market cap of almost R0.752 - trillion.

The biggest print media company by market size 
is now undoubtedly Media24, which is a subsidiary 
of Naspers, which itself has transformed from an 
apartheid-supporting newspaper group to a South 
African-based multinational active across the globe 
and having profited massively from internet-based 
services, notably its investment in Chinese company 
Tencent.

While the combined circulation of its newspapers 
and magazines alone makes it the leading news 
publisher, judging the business size of Media24 is 
made difficult by the fact that it is not independently 
listed on the JSE. Because it is a subsidiary of a public 
company, its owner does provide some information 
about Media24. The same may be true for Times 
Media Group, recently acquired and delisted by the 
Tiso Blackstar Group. 

Independent News and Media SA has not been 
publicly listed for some time, having been acquired in 
1994 by Irish newspaper group Independent Media. 
It was then bought by the Sekunjalo Independent 
Media consortium, headed by black economic 
empowerment pioneer Iqbal Surve in 2013.

Ownership changes at big media companies, as 
I have argued in Rhodes Journalism Review (Edition 
33), are a matter of concern for the general public, 
and the absence from the stock exchange, which 
requires companies to keep investors regularly 
informed about results and anything that might 
affect the share price, makes it harder for ownership 
changes to be scrutinised. 



68  RJR 35  August  2015

Reg Rumney has been involved in business, economics 
and financial journalism, in both the print and 
broadcast media in South Africa. Until recently he was 
director of the South African Reserve Bank Centre for 
Economics Journalism at Rhodes University. He now 
works as an independent trainer, teacher, and researcher 
in economics and journalism.
regrum@gmail.com

The ownership structure of INMSA was publicly 
disclosed at the time, showing the involvement of the 
Public Investment Corporation, which invests mainly 
government pension fund money. The price paid, 
around R2-billion, was disclosed too. 

As a private company, INMSA is under no 
obligation to share further information. It joins 
Primedia, which grew out of Radio 702, and TMG 
in being relatively non-transparent, though some 
information about ownership can be ascertained with 
effort, through the company dedicated to tracking 
company ownership, Who Owns Whom.

In any case, the link between ownership and the 
ideology of the news seems to be more complex than 
is commonly assumed, and deprecates the power of 
news consumers. Can a news outlet build or retain a 
mass audience if it routinely overlooks what is news to 
many, or does not supply some need or desire of the 
audience?

Two of the print media groups, Media24 and 
TMG, and Primedia and e.tv, appear to remain, by 
default perhaps, in the old paradigm of the liberal 
watchdog media. As such they stand accused of being 
insufficiently critical of the private sector and overly 
critical of government. 

One of the big print media groups, INMSA, has 
yet to show clearly what ownership by a group headed 
by an ANC-aligned businessperson actually means in 
changing content across the titles of the group, though 
of the group’s titles, The Cape Times, has been severely 
criticised by DA Western Cape leader Helen Zille, 
herself a former anti-apartheid journalist, for bias and 
unprofessionalism.

The paper, under the leadership of former ANC 
activist Aneez Salie and executive editor Karima 
Brown, was purged of a layer of white, liberal and 
left-leaning journalists, including former editor Alide 
Dasnois.

Surve, who spearheaded the takeover of INMSA, 
is said to see himself in the mould of media tycoons 
like Rupert Murdoch. This would be a departure from 
the most recent ownership style of the South African 
media, where owners have been kept out of the papers’ 
headlines. Terry Moolman, who owns the biggest 

individual stake in Caxton-CTP, keeps a low profile. 
Though it could be argued that the subtle 

transmission of the ideology of the owners to 
journalists is inevitable, the Murdoch-style of 
management itself is something of an anachronism 
in an age of corporate media, though in the West the 
decline of media corporations may see mini-tycoons 
once more rule much diminished media empires.

Overt ownership-driven partisanship in the media 
resurfaced, symbolised by the launch of The New Age, 
which promised to provide balance to what the ANC 
government saw as unfair media coverage, to show the 
“glass half-full” instead of “half-empty”. 

The impact of The New Age is hard to discern. 
Along with the ANN-7 channel on DSTV, also owned 
by the Gupta family, who are close to President Jacob 
Zuma, The New Age has done little to contribute 
to the national debate, with a newspaper that has 
declined to be audited by the Audit Bureau of 
Circulation.

In general, no single group or individual in modern 
South African companies in the global environment 
has a big enough stake to exercise control. In the 1980s 
conglomeration was the order of the day and ultimate 
ownership of many listed JSE companies could be 
traced to a few groups, such as Anglo American, Old 
Mutual or Sanlam.

Now, investment funds tend to own small 
percentages and ownership changes constantly. In 
these circumstances it is harder to interpret, apart 
from a general support of the private sector, what 
specific political line the diverse shareholders might 
want a newspaper or news station to follow. 

Commercial constraints could even dictate a 
watering down of partisanship so as not to alienate 
the audience. This may explain why newspaper 
groups have studiously refrained from endorsing 
political parties in elections, as opposed to the political 
alignment pre-1994.

In the West, the power exercised through the 
printing press and airwaves seems diluted by citizens’ 
ability to make themselves heard through blogs, 
Twitter, Facebook, and podcasting. Though greater 
web connectivity has yet to democratise this access to 



2015  August  RJR 35  69

voice fully in South Africa, for the middle class social 
media does play a role in the public conversation.

The growth of web connectivity has also seen 
several attempts at web-based news and comment 
publications. Financial website Moneyweb was a 
pioneer, with the most recent being Daily Maverick 
and TMG’s The Rand Daily Mail. The African version 
of The Conversation is another entry, though the 
non-profit website, which repackages academic 
research into a more popular format, is more 
commentary than news.

The death, perhaps temporarily, of the overt 
party-political alignment of the English-speaking and 
Afrikaans-speaking press was accompanied by the 
elimination of cross-holdings between the English-
speaking print companies, and greater competition 
between them. The Afrikaans press, part and parcel 
of the rise of Afrikaner nationalism, has embraced 
capitalism with fervour.

Symbolising the end of co-operation, the non-
profit South African Press Association, which once 
pooled news from media houses for redistribution 
as well as generating content for subscribers to its 
services ceased to exist, and has been replaced by 
three agencies, the African News Agency, a Media24 
news agency, and an in-house Times Media news 
agency.

All this comes as traditional print media, daily 
and weekly newspapers and some magazines, has 
come under pressure from declining circulation and 
revenue from 1994.

What of a black-owned press? With the advent 
of black economic empowerment requirements and 
a radical transformation of the racial makeup of the 
audience, it may no longer be sensible to talk about 
the black media as distinct from the white media. 

Anglo American Corporation sold JCI’s 
industrial assets to a black grouping in the 1990s, 
establishing Johnnic, which in turn owned Times 
Media, but the BEE ownership was nebulous. One 
attempt at creating a black media group, by New 
Africa Investment Ltd, was stymied at birth by the 
unintended consequences of regulation. 
That whites are heavily represented in the top 

management, both editorial and business, of South 
African media makes it appear that companies are 
“white-owned” but the largest shareholder of the big 
four South African media houses has been the Public 
Investment Corporation. The money that the PIC 
invests belongs mainly to government pensioners, 
who are mostly black. 

Only one of the Big Four is now identifiably 
white-owned and “unempowered”, Caxton-CTP. 
INMSA is controlled by a BEE group, while TMG is 
part of a Malta-listed investment company.  Media24 
is part of a multinational, whose biggest shareholder 
is the PIC with around 15% of the shares. All three 
companies used to have relatively high ratings in 
terms of South Africa’s BEE ratings regime, before 
recent changes to the way BEE is rated. 

The growth of social media and the ubiquity of 
the web are not the only phenomena afflicting the 
print media. The last 20 years has seen a steady, and 
apparently ineluctable, shift in advertising revenue 
from the print media to TV. Print’s share of ad 
revenue, according to OMD Media Facts, dwindled 
from around 50% in 1991 to less than 29% mid-
2013, most of that lost to broadcasting, especially 
TV. Perhaps the resulting cost-cutting at print 
publications has created a vicious spiral of decline.

Yet the country has seen a surge in community 
media and in business-to-business publications, 
alongside the growth in TV channels, many hosted 
on the Multichoice/DSTV platform.

So change there has been, but should South 
African media 20 years after democracy’s arrival 
offer a greater diversity of views? Would greater 
competition through more diverse media ownership 
mean more actual diversity? 

More competition does not necessarily translate 
into diversity, but may even mean more homogeneity 
as almost all compete for the wealthier sector of 
the market. In any case, we have to guard against 
being too media-centric. In an economy where racial 
patterns of ownership overall have changed, but not 
changed radically, it is unrealistic to expect media, 
a sector now roiled by technological disruption, to 
present ideal patterns of ownership.


